Den gode lønforhandling

Ingen tvivl om, at man altid ønsker sig en højere løn eller flere personalegoder. Men for at opnå dette, skal der mere til, end blot at troppe uanmeldt op på chefens kontor med krav om dit og dat. For at få den bedste lønforhandling, og dermed det bedste resultat, er du nødt til at forberede dig grundigt. Når man går ind i en lønforhandling kan det være en rigtig god idé at være medlem af en fagforening. En fagforening kan hjælpe med selve lønforhandlingen, og her vil du få fat i professionelle folk som virkelig kender til denne slags forhandlinger. Husk på, at mange billige fagforeninger, er lige så gode som dyrere.

Inden du bevæger dig ind på din chefs kontor er der et par ting du skal have gjort dig klart:

• Hvad ønsker du helt konkret at opnå? Hvad er dit lønudspil og er der andre ting, som du også ønsker at forhandle dig frem til?
  • Hvad er vigtigst for dig? Få styr på dine prioriteringer.
  • Hvorfor har du fortjent bedre løn, flere fridage eller andre personalegoder? Hav orden i dine resultater, så du helt konkret kan bevise dit værd på arbejdspladsen.
  • Hvordan vil du gribe forhandlingen an?

Forberedelserne til den gode lønforhandling starter flere måneder i forvejen, hvor du skal undersøge firmaets økonomi, resultater, dine kollegaers lønniveau og desuden din personlige lønstatistik, dine opgaver og resultater i forlængelse deraf.

Du skal have gjort det helt klart, hvad du beder om, og hvorfor du har fortjent disse goder. Hvad er din rolle i firmaet? Hvorfor er det, at lige præcis DU er uundværligt for arbejdspladsen?

Den løbende lønforhandling

Vær desuden opmærksom på, at lønforhandlingen ikke blot finder sted lige præcis den dag, hvor du bevæger dig ind på chefens kontor. Sørg for at notere hver gang du afslutter en opgave eller på en eller anden måde opnår noget for firmaet. Du kan evt. føre en personlig logbog over dine resultater.

Det skader bestemt heller ikke at gøre din chef opmærksom på dine resultater løbende. På den måde vil din chef formegentlig være venligere stemt allerede i begyndelsen af forhandlingen, da vedkommende har et vist kendskab til, hvad du har opnået i den senere tid. Du kan hos flere forskellige fagforeninger, få hjælp til at udarbejde en skabelon, der gør det nemmere at skrive opnåede resultater ned.

Vær fleksibel i din forhandling

Forbered dig inden forhandlingerne på, at du højst sandsynligt ikke får lige præcis dét, du beder om. Derfor gør det ikke noget, at lægge ambitiøst ud, så I forhåbentlig lander på et niveau du kan være godt tilfreds med.

Når du overvejer dit lønudspil, skal du tage højde for din uddannelse, erfaring, dit ansvar og desuden firmaets størrelse. Hvad er realistisk at gå efter?

Foruden løn er der mange andre ting, som kan være attraktive at forhandle om. Her kan blandt andet nævnes ekstra fridage, barsel, IT-udstyr, opgave, efteruddannelse, firmabil eller hvad der nu lige er relevant på din arbejdsplads. Men sørg for at være konkret og velovervejet, så det ikke bare bliver en række tilfældige ønsker uden egentlig grund. Sørg også for at have din prioritering i orden, så du ved, hvad du kan vælge fra i en kompromissituation.

Kom din arbejdsgiver i forkøbet

En god idé inden den egentlige forhandling er at sende dit forhandlingsmateriale til din chef. Dette viser seriøsitet og grundighed og giver samtidig også din arbejdsgiver mulighed for at forberede sig. Ved at sende dit materiale i forkøbet skaber du grundlaget for en gensidig velforberedt lønforhandling, som forhåbentligt vil være til din fordel.

Selve forhandlingen

Har du fulgt ovenstående punkter, burde du være parat til at besøge chefen på hans eller hendes kontor og indlede den egentlige forhandling. Under forhandlingen skal du:

• Stille spørgsmål.

På den måde kan du få kendskab til din arbejdsgivers ønsker og forbehold, og kun derved kan du imødekomme dem. Virker din chef afvisende overfor dit lønudspil, så vær ikke bleg for at spørge, hvad der skal til for at opnå den efterspurgte løn. Medmindre din arbejdsgiver svarer, at det er helt umuligt, vil du dermed have chance for, i hvert fald på længere sigt, at arbejde dig frem til dit ønskede lønniveau. Spørg og lyt.

• Brug få, gode, velvalgte argumenter.

Det nytter ikke at overøse din arbejdsgiver med argumenter, hvis halvdelen af dem er svage. Ved at bruge svage argumenter giver du din arbejdsgiver plads til at stille spørgsmålstegn ved dit udspil. Det ønsker du for alt i verden ikke. Gør derfor kun brug af de soleklare argumenter, så din arbejdsgiver i hvert fald ikke har mulighed for at komme med indvendinger her.

• Gør dig ikke klog på din chefs vegne.

Undgå vendinger som ”hvilket du jo også mener…”, da du først og fremmest kan risikere at antage noget helt forkert, men det kan også, hvis det er rigtigt, virke stødende og bedrevidende. Hold dig derfor til dine egne meninger og håb at din arbejdsgiver er af samme mening.

• Ikke brug trusler.

Der er selvfølgelig klassikeren med, at man siger op, hvis ikke arbejdsgiveren går ind på ens krav, men medmindre du virkelig mener det, vil det kun sætte dig i en ugunstig situation. Du er nødt til at holde fokus på din værdi i firmaet og håbe, at din arbejdsgiver har lyst til at belønne dine anstrengelser.

• Notér detaljeret.

Sørg for at få skrevet jeres resultat ned i detaljer, så der ikke bagefter er nogen tvivl om aftalen.

• Bevar en positiv og professionel stemning.

Lige meget hvad I når frem til, så sørg for at opretholde en positiv stemning. Du vil nødigt have din chef til at opfatte dig som en utaknemlig medarbejder, så selvom du selvfølgelig godt kan tilføje noget i retning af: ”så håber jeg at vi næste gang kan se nærmere på en ordning om firmabil”, så er det meget vigtigt at I begge ser tilbage på forhandlingerne som en god oplevelse. I så fald har du allerede gjort noget af forarbejdet til næste forhandling.