Derfor skal du melde dig ind i en fagforening

fagforeninger

En fagforening er ikke det samme som en a-kasse. Mange mennesker forveksler de to, men de har vidt forskellige formål.

En a-kasse er din forsikring for at du kan modtage dagpenge hvis du skulle miste dit arbejde. De fleste kan være enige om at det er en god ide at være medlem af en a-kasse.

Hvad er en fagforening og hvorfor er det nødvendigt at være medlem?

Billig fagforeningEn fagforening udbetaler ikke dagpenge til dig når du er arbejdsløs. Fagforeningen er den organisation der står for at sikre dig mens du stadig er i arbejde. Støtter dig på din arbejdsplads og varetager dine interesser.

Det er fagforeningerne der forhandler din overenskomst, sørger for at du får en tiltrængt lønforhøjelse, og i det hele taget arbejder på at forbedre forholdene på arbejdspladsen.

I Danmark er der en lang tradition for en stærk og engageret fagbevægelse. I tidligere tider kæmpede arbejdsgiverne mod fagbevægelsen med mange strejker til følge. Mange mennesker forbinder stadig fagforeninger med strejker, men for det meste bliver løsninger på diverse konflikter klaret ved forhandlingsbordet, og selv om det af og til udmunder i en strejke, er det en prioritet for fagforeningerne at finde en tilfredsstillende løsning gennem forhandlinger.

En fagforening er din rygstøtte når og hvis du kommer ud for situationer på din arbejdsplads som du ikke selv kan eller vil håndtere. Det kan være alt fra kontroverser om løn eller feriepenge til uberettiget afskedigelse.

Din fagforening kan således give dig juridisk hjælp i en lang række problemstillinger der kan opstå på arbejdspladsen.

Der findes fagforeninger for stort set alle fagområder, så selv om du arbejder i et lille nichefag er der mulighed for at finde en fagforening der dækker dit område.

Prisen for at være medlem af en fagforening ligger typisk på 100-200 kr. pr. måned. De fleste fagforeninger har et samarbejde med en a-kasse og derigennem kan du få rabat når du er medlem af både a-kasse og fagforening. Dit fagforenings kontingent kan fratrækkes skatten. I 2015 er det beløb du kan fratrække blevet hævet til 6000 kr. om året.

Det betyder at du for et rimeligt beløb kan være juridisk sikret på din arbejdsplads. Selv om alt går godt lige nu er det ikke til at vide hvad fremtiden bringer. Det er heller ikke udelukkende tvister med din arbejdsgiver som fagforeningen kan hjælpe med.

Det kan være du har eller får problemer med chikane eller mobning fra kolleger. Dette kan fagforeningen også være behjælpelig med at løse. Uden en fagforening til at varetage dine interesser kan det være meget vanskeligt for dig at finde en løsning på eventuelle problemer der er tilfredsstillende for dig.

Du kan her på siden se en overskuelig og god oversigt over billige og troværdige fagforeninger. Se oversigten her.

Besøg Det Faglige Hus