Din fagforeningsret

Man kan somme tider komme ud for, at der på arbejdspladsen er en vis forventning om, og dermed et pres for, at man er medlem af en bestemt fagforening. Oplever du et sådant pres, kan du starte med at læse med her, og ellers anbefaler vi, at du kontakter din fagforening, og får dem til at kigge nærmere på den konkrete sag.

Det siger loven

Det er altid rart at vide, hvilke rettigheder man egentlig har at gøre godt med. På den måde er du også mere sikker i dit grundlag, hvis emnet skulle blive bragt op til diskussion. Helt konkret siger loven, at det er forbudt for en arbejdsgiver at kræve en bestemt fagforening for sine ansatte. Faktisk er fagforeningstvang i strid med grundlæggende menneskerettigheder. Dette betyder, at bliver du spurgt til dine fagforeningsforhold til f.eks. en jobsamtale, er du ikke forpligtet til at svare. Din fagforening er en privat sag, og hvis arbejdsgiveren presser på, kan du jo oplyse vedkommende om lovgivningen, som du nu er bekendt med. Dine fagforeningsforhold kan aldrig være afgørende for en mulig ansættelse.

Dine rettigheder

I forlængelse af foregående overskrift, så lad os understrege, at du altid er i din fulde ret til at holde dine fagforeningsforhold for dig selv. Dette gælder både overfor din arbejdsgiver, men i lige så høj grad overfor din kollegaer. Det er nemlig ikke kun hos din arbejdsgiver, at du kan møde et pres for en bestemt fagforening. Dette kan også komme fra dine kollegaer. Men husk på, at i sidste ende er dine kollegaer kun kollegaer og har derfor intet at skulle have sagt i forhold til dine personlige ansættelsesforhold. Dette er fortsat en sag mellem dig og din arbejdsgiver. Oplever du foreningstvang på arbejdspladsen, kan dette være et udtryk for manglende respekt for din person. I et sådant tilfælde, kan det måske hjælpe at oplyse om din kendskab til dine rettigheder på det område.

Din arbejdsgivers rolle

Fagforeningstvang kan give uro og dermed skabe et dårligt arbejdsmiljø. I slemme tilfælde kan fagforeningspresset blive til direkte mobning. Husk altid på, at det er din arbejdsgivers ansvar, at alle de ansatte har det godt. Gå derfor til din arbejdsgiver, hvis du er udsat for pres på arbejdspladsen, så vedkommende kan genskabe et godt arbejdsmiljø. På arbejdspladsen er det vigtigt at I har en åben og ærlig dialog og et samarbejde der bygger på gensidig respekt.

Hvis du er i tvivl om hvilken fagforening du skal vælge, kan du passende besøge vores forside, som har en god oversigt over billige og gode fagforeninger.