Fagforening for selvstændige

Der er mange ting at tage stilling til, når du etablerer egen virksomhed. Blandt andet skal du beslutte virksomhedsorganisationen, som eksempelvis kan være aktieselskab, anpartsselskab eller enmandsvirksomhed. Valget af organisationsform har betydning for, hvordan du skal drive din forretning, og også for hvordan du bliver beskattet. Ønsker du at være firmaets eneste ejer og være alene om alle beslutninger i firmaet, bør du gå efter enmandsvirksomheden. Her er der heller intet kapitalkrav, og du kan frit ansætte medarbejdere.Fagforening for selvstændige

Selvom fagforeninger hovedsageligt henvender sig til lønmodtagere, er der intet i vejen for, at du som ejer af en enmandsvirksomhed melder dig ind i enten en fagforening eller en a-kasse. Mange folk tror udelukkende at en fagforening er til for at hjælpe med overenskomster og lønforhandlinger, men en fagforening kan i virkeligheden hjælpe med meget mere! Blandt andet kan du hente juridisk hjælp hos din fagforening, hvis du møder problemer i firmaet. Igennem din fagforening kan du også drage nytte af diverse netværk og tilmelde dig kompetencegivende kurser. Fagforeninger kan altså sagtens være nyttige for dig som selvstændig, selvom deres udgangspunkt er at sikre bedre vilkår for lønmodtagerne.

Der er mange fagforeninger, som både optager lønmodtagere og arbejdsgivere. Her blandt andre Business Danmark, Ase, Frie Funktionærer, Krifa og Det Faglige Hus. Men ønsker du dig en fagforening udelukkende for selvstændige, kan du kigge nærmere på fagforeningen DANA. Denne fagforening tilbyder løsninger både til dig, der er i opstartsfasen, og dig, der har et fuldt implementeret firma. Hos DANA betaler du 524 kr. i månedligt kontingent.

Fagforening for selvstaendige

Som det er nu, kan selvstændige erhvervsdrivende ikke modtage dagpenge. Det er dog en anden sag, hvis du er nødsaget til at lukke din enmandsvirksomhed ned. Medmindre der er tale om et konkursbo, vil karensperioden være på 3 uger. Det kan altså være en rigtig god idé at melde sig ind i en fagforening, hvis man vil sikre sig ved eventuel ledighed.

Foruden de fagforeninger og løsninger vi har nævnt her, er der stadig mange ting at tage stilling til, når du vælger fagforening som selvstændig. Brug derfor gerne Findbilligfagforening som hjælp, når du skal finde det rigtige match for dig.